کد مطلب : ۱۵۷۳
plusresetminus
  دکتر عقیل آرین‌نژاد، مدیرعامل یکی از بزرگ‌ترین هلدینگ‌های دارویی کشور، تی‌پی‌کو است
توضیحات مدیرعامل تی پی کو در مورد آخرین دستاوردهای دارویی/ تی‌پی‌کو، بزرگ‌ترین مجموعه فعال در زمینه تولید مواد اولیه دارویی کشور

  

 
 به گزارش صدای صنعتگر،  دکتر عقیل آرین‌نژاد، مدیرعامل یکی از بزرگ‌ترین هلدینگ‌های دارویی کشور، تی‌پی‌کو است. در فاصله‌ی همین کمتر از یک سالی که به مدیرعاملی این مجموعه ارزشمند منصوب شده، توانسته آرامش را به آن بازگرداند و الحق‌والانصاف تا حدی زیاد هم پشتیبان شایسته‌سالاری بوده و چون یک عقبه دانشی از حوزه اقتصاد دارویی دارد، در رتق‌و‌فتق امور تا حدی زیاد موفق بوده و در شرایط متاخر، به شرکت‌های این گروه دارویی نظم‌ونسقی بخشیده است.
تی‌پی‌کویی‌ها همچنین با داشتن قریب به 25 شرکت بزرگ در صنعت دارویی کشور، بی‌شک از بازیگران اصلی این صنعت به‌شمار می‌آیند و نامی بلندآوازه در صنعت دارند. ممکن است فراز و نشیب‌هایی را در مقاطعی از سر گذرانده باشند، اما همچنان نام معنادار این عرصه بوده و اگر ثبات مدیریتی را تجربه کنند، ظرفیت برنامه‌ریزی و جهش را آماده و به اصطلاح در جیب‌شان دارند.
گفت‌وگوی کوتاه ما را با مدیرعاملی می‌خوانید که به هم‌افزایی و “چتر بودن” و “هیمنه” و زنجیره دانش و به‌روز بودن و برندینگ و… در صنعت کاملا مشرف و آگاه است.
این‌جا ما سوال‌ها را حذف کرده و فقط پاسخ‌های دکتر آرین‌نژاد را می‌خوانیم.
 
دکتر عقیل آرین‌نژاد: شما خوب می‌دانید که تی‌پی‌کو، تامین‌کننده حجمی بزرگ از نیازهای دارویی و درمانی در ایران بوده و هنوز هم هست. زیرا سال 1382 و با درایت مسئولان آن زمان شستا، از بدنه قوی و ریشه‌دار داروپخش چون ققنوسی برخاسته و به‌عنوان تنها هلدینگ تخصصی دارویی زمان خودش، شمایلی نو یافته و رفته رفته هم توانسته به جایگاهی دست‌نیافتنی دست یابد. شما فکرش را بکنید که این هلدینگ چنان چرخه‌ای را رقم زده که خودش می‌تواند خودگردان و مستقل عمل کند.
 
تی‌پی‌کو 8 شرکت تولیدکننده‌ی مواد موثره و اولیه دارد، ده شرکت تولیدکننده‌ی محصول نهایی، بزرگترین سیستم‌ها و شرکت‌های پخش و توزیع (4 عنوان)، تجهیزات پزشکی و آمالگام و دندان‌پزشکی (اوزان)، تولیدکننده‌ی داروهای دامی، مکمل و گیاهی، و حتی در زمان‌هایی؛ داروخانه‌داری و بیمارستان‌های بزرگ مثل میلاد و… ؛ این میزان از درایت در جای خود ستودنی است. تی‌پی‌کو واقعا هلدینگی منحصربه‌فرد است.
***
 تی‌پی‌کو یک مجموعه سودآور، شفاف و چابک هم هست. زیرا سرمایه اصلی خود را نیروی انسانی جوان، نخبه و کارآمد  می‌‌داند. همین مجموعه با قریب به 10 هزار نفر نیروی ارزشمند (و خانواده‌هاشان قریب به 30 هزار نفر که همه تی‌پی‌کویی محسوب می‌شوند)، نیازهای دارویی جامعه را با کیفیتی بالا، و در زمان‌های سریع و کوتاه‌ و با قیمت‌هایی متناسب‌ در اختیار مردم عزیز ایران قرار می‌دهند. من در به‌کارگیری این واژه‌ها تماما تعمد و تاکید داشتم، زیرا همه این عبارات واجد معانی والا است؛ و هر کدام که نباشد، چرخه دارو در کشور دچار افت‌وخیز می‌شود. ما هستیم تا آرامش دارویی در نظام دارویی را رقم بزنیم.
***
 شرکت‌های ما همگی فعال و با نگرشی آگاهانه و در راستای اهداف بلندمدت خود حرکت می‌کنند و جریان زندگی در همه این شرکت‌ها با قدرت جاری است. کادر علمی ما، متشکل از شیمیست‌ها، مهندسان شیمی و داروسازان متخصص و متعهد و سایر رشته­های مهندسی و علوم پایه و بازرگانی است و در بازدیدها و گفت‌وگوهایی که با بسیاری از این عزیزان داشته‌ام، دیده‌ام که نوآوری را سرلوحه کار خود قرار داده‌اند، می‌توانم گفت که تی‌پی‌کو همیشه به‌روز است.

 

تی‌پی‌کو، بزرگ‌ترین مجموعه فعال در زمینه تولید مواد اولیه دارویی کشور هم به‌شمار می‌رود. مدیریت و مالکیت 8 شرکت تولیدی در سطح ملی را بر عهده دارد و در جهت خودکفایی کشور، تقویت صنعت تولید مواد اولیه دارویی و ارتقاء سطح سلامت و بهداشت عمومی جامعه فعالیت می‌کند. این‌ها موضوعاتی کم‌مقدار نیستند، همان‌طور که می‌دانید تا چند سال پیش کشور ما اساسا مواد اولیه و موثره نداشت، الان ما نه‌تنها خودمان تولیدکننده، که صادرکننده هم هستیم.
***
اشاره کردم که تی‌پی‌کو تولیدکننده‌ی محصولات نهایی در دو رده‌ی داروهای انسانی و دامی کشور هم هست. داروهای انسانی، ۹ شرکت و کارخانه تولید‌کننده این مجموعه با تولید بیش از ۸۰۰ قلم دارو در ٣٢ حوزه درمانی فعال هستند و تعدادی از این محصولات به‌طور انحصاری در این گروه دارویی تولید و به بازار عرضه می‌شوند. داروهای دامی هم، ۳ شرکت و کارخانه این گروه قریب به ١٥٪ سهم بازار داروهای دامی کشور را به خود اختصاص داده‌اند. محصولاتی چون آنتی‌بیوتیک، ضد انگل، هورمون‌ها، بیهوش‌کننده‌ها، بی‌حس‌کننده‌ها، ضد التهاب‌ها، داروهای سوء هاضمه، محرک‌های رشد، ضدعفونی‌کننده‌ها، شوینده‌ها، ویتامین‌ها، درمان اعتیاد، عناصر معدنی، الکترولیت، نهاده‌های تغذیه‌ای و برخی داروهای درمانی دیگر از تولیدات دامی این گروه دارویی است. می‌بینید؟ حس خوبی دارد که می‌توانیم بخشی اعظم از داروهای مورد نیاز را بدون وابستگی تولید کنیم.
***
ما از معدود شرکت‌های صنعت دارو در ایران هستیم که مستقلا واحدهای تحقیق و توسعه در زمینه توسعه مواد اولیه و فرآورده‌های جدید دارویی را در کشور داریم، که ماموریت بهینه‌سازی روش‌های تولید در شرکت‌ها را بر عهده دارند. همچنین شرکت دانش‌بنیان “تحقیقاتی/ مهندسی توفیق‌دارو” در این مجموعه به‌طور اختصاصی در زمینه تحقیق و توسعه داروهای با ارزش افزوده بالا فعالیت می‌کند.

***       

مدیریت و مالکیت ۳ شرکت توزیع داروهای انسانی و یک شرکت پخش داروهای دامی هم با گروه دارویی تامین است و این مجموعه حدود ٣٥٪ سهم بازار پخش دارو در ایران را برعهده دارد. شرکت‌های پخش گروه دارویی تامین با رعایت الزامات استاندارد کیفی GDP سفارشات دارو را از داروخانه‌های سراسر کشور به صورت الکترونیکی دریافت و به‌وسیله دستگاه‌های PDA  در اسرع وقت از انبارهای مختلف منطقه­‌ای توزیع می‌کنند. انبارهای شرکت‌های پخش این گروه بالاترین استانداردهای سیستم کیفیت را تحت ممیزی‌های داخلی و خارجی سیستم مدیریت کیفیت GSP به اجرا درمی‌آورند.
***
تی‌پی‌کو از معدود شرکت‌هایی است که زنجیره تامین را از حدواسط‌ها، مواد موثره دارویی، محصولات نیمه‌ساخته، محصولات نهایی و همچنین داشتن بزرگ‌ترین شبکه توزیع دارویی انسانی و دامی کشور می‌گرداند و با همکاری درون گروهی شرکت‌های تابعه، این زنجیره تامین را مدیریت و رهبری می‌کند.
***
 
ما در ششمین نمایشگاه فارمکس با 6 شرکت ماده‌اولیه‌ساز تی‌پی‌کو؛ یعنی شرکت‌های تولید مواد اولیه داروپخش (تماد)، شیمی‌دارویی داروپخش، تحقیقاتی/ مهندسی توفیق‌دارو، ژلاتین کپسول ایران، آنتی‌بیوتیک‌سازی ایران و ره‌آورد تامین حضور داریم و اصطلاحا چتر تی‌پی‌کو را هم بر پا می‌کنیم. همچنین یک شرکت ویژه هم داریم؛ یعنی کلرپارس که این‌هم در حوزه کاری خودش (شرکت شیمیایی، تولیدکننده کلر و مشتقات آن و آب اکسیژنه)، شرکتی استثنایی است و امسال در چتر تی‌پی‌کو حضور دارد. امسال، غایب‌مان شرکت شیرین‌دارو (شیراز، با محصولات شیرین‌بیان و یک رقم صادراتی قابل بیان) است.
***
من برپایی نمایشگاه‌های دارویی را به‌عنوان یک ابزار در بحث بازاریابی و مارکتینگ و فروش محصولات دارویی بسیار موثر و درست می‌دانم. این نمایشگاه بزرگ و ارزشمند در حوزه تماشا دادن از صنعت داروی کشور از ملزومات این حوزه است و همه جای دنیا هم که صنعتی به این بزرگی دارند، از این نمایشگاه‌ها برگزار می‌کنند.
***
فارمکس در حوزه مواد اولیه دارویی، نمایش‌دادن تجهیزات، بسته‌بندی و چاپ، و آموزش‌های مرتبط با صنایع دارویی روندهای خوبی را پشت سر گذاشته است. شنیده‌ام که بیش از 100 کارگاه و مسترکلاس خواهند داشت.
آن‌ها هم (برگزارکنندگان فارمکس) خوب توانسته‌اند اعتمادها را جلب کنند. برای گروه دارویی تامین هم که مدل بیزینسی آن در هلدینگ تعریف شده، B2B ، B2C و B2G، این نمایشگاه فرصتی بسیار مغتنم است. ما با هدف توسعه بازار، توسعه صادرات، به‌روزرسانی مشتریان جاری، گفت‌وگو با مشتریان بالقوه، دیدار با تامین‌کنندگان و شرکای آسیایی شرقی، نوسازی تجهیزات و انتقال دانش فنی به‌عنوان یکی از خدمات هلدینگ در این نمایشگاه حضور داریم.
***
ما یک سابقه صادرات دارو به بیش از 50 کشور در اقصی نقاط دنیا را در سابقه فعالیت‌های تی‌پی‌کو داشته‌ایم و هنوز هم داریم و پتانسیل‌هایی بسیار بسیار بالا هم در تامین نیازهایی دارویی کشورهای خارجی را. از این منظر، نمایشگاه فارمکس می‌تواند برای صادرات شرکت‌های تابعه هلدینگ ما، نقشی تسهیل‌گر پیدا کند. ما باید به مفهوم و توسعه “صادرات” بسیار ویژه توجه کنیم؛ و این فرصت‌ها را قدر بدانیم.
***
اگر داشته‌های یک شرکت دارویی را به دو بخش دارایی‌های مشهود، مثل سرمایه انسانی متخصص، تجهیزات، بنیه مالی، ذخایر مواد اولیه دارویی و… و دارایی‌های نامشهود تقسیم کنیم، قطعا “برند” شرکت‌ها و محصولات‌شان جزو دارای‌های نامحسوس و نامشهود قابل تعریف است. در واقع، موتور محرک و شتاب‌دهنده‌ی بازاریابی، ضریب نفوذ برند (برندینگ) است. بنابراین نمایشگاه فارمکس به‌عنوان آوردگاهی اقتصادی و بسیار مهم، هم در تقویت بازرگانی داخلی و هم تجارت بین‌المللی، نقش دارد و نقش‌اش هم می‌تواند موثر باشد، به‌شرطی که ما هم بخواهیم.
من امیدوارم در برندینگ محصولات و نام تجاری سازمان‌های اقتصادی شرکت‌های گروه دارویی تامین، همه‌ی همکاران ما بخواهند و این نمایشگاه هم بتواند راه‌گشایی کند و قدمی به‌پیش برای گروه دارویی تامین.
https://sedayesanatgar.ir/vdch.qnzt23nmxftd2.html
منبع : فن سالاران
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما